De filosofie van Daring Duck loopt parallel met de doelstellingen van de World Organization of the Scout Movement (WOSM): jongeren helpen de vaardigheden te verwerven voor een succesvolle en zinvolle toekomst.
Op volwassen leeftijd functioneren we in gemeenschappen. We werken samen, samen beleven we nieuwe dingen en we ondersteunen elkaar. Lokale scouting groepen lijken veel op deze samenwerking en samenleving.
Als er een lokale scoutinggroep bij jou in de buurt is, dan raden we je daarom sterk aan om lid te worden van die groep. Het is veel leuker om dingen samen te doen dan alleen en lokale scoutinggroepen zijn een van de beste plekken om samen uitdagingen aan te gaan en aan te pakken.
Waarom zijn we dan met Daring Duck begonnen?
Als er al een wereldwijde scoutingorganisatie is; waarom zijn we dan met Daring Duck begonnen?
Daar zijn twee redenen voor:
1) Meer tieners bereiken.
Tijdens mijn 15 jaar in China merkte ik dat de meeste studenten na hun middelbare school afmaken onvoorbereid zijn op een zelfstandig leven. Er is echter een enorme interesse van zowel tieners als hun ouders, om die vaardigheden op te doen. Interesse in het aanleren van vaardigheden zoals EHBO, Pionieren, Koken, Navigeren of Kamperen. Alle standaard scoutingvaardigheden. Er waren daar gewoon geen plaatsen om die kennis op te doen.
In verschillende andere landen zag ik een vergelijkbare behoefte om kinderen extravert en zelfverzekerder te maken dat ze problemen kunnen oplossen waarmee ze worden geconfronteerd. Zelfs tieners hebben zelf vaak een grote interesse in andere activiteiten dan gamen op hun telefoon of op sociale media. Maar veel van deze tieners hebben geen toegang tot lokale scoutinggroepen.
In 2011 werd Daring Duck opgericht om lokale scoutinggroepen te op te zetten. In de afgelopen 10 jaar hebben we gemerkt dat het buitengewoon moeilijk was om nieuwe scoutingleiders vaardig te houden in de vele onderwerpen die nodig zijn om scouting te kunnen doceren.
De afgelopen 3 jaar hebben we ons daarom gericht op de ontwikkeling van een Online Adventure-systeem en het ontwikkelen van Adventure Parks. Het doel van ieder van hen is om scoutinglessen van hoge kwaliteit te bieden aan bestaande scoutinggroepen, aan scholen en aan individuele tieners die geen traditionele scoutinggroepen kunnen bijwonen.
2) Ondersteunen van lokale scholen en scoutinggroepen.
In gesprekken met scoutinggroepen in meerdere landen ontdekten we ook dat er een groot verschil kan zijn in de programma’s die iedere scoutinggroep verzorgt. Onze online avonturen zijn daarom verpakt in wekelijkse programma’s. Deze wekelijkse programma-aanpak stelt scholen in staat om studenten een 3-jarig buitenprogramma aan te bieden waarin studenten hun badges kunnen verdienen.
Met ons programma bieden we lokale scoutinggroepen een systeem dat niet alleen docenten helpt hun vaardigheden te behouden, maar waarmee ze ook de voortgang van individuele studenten kunnen registreren en volgen.
De lesmethode van Daring Duck
Onze lesmethode maakt gebruik van drie componenten:
- de 360° video’s om jongeren kennis te laten maken met uitdagingen,
- onze telefoon-APP om activiteiten met vrienden te delen en de voortgang te volgen, en
- onze Schatkisten die ervoor zorgen dat alle leden de tools en apparatuur hebben die nodig zijn om alles uit te voeren.
> 360° video’s*
Bij het starten van de online avonturen hebben we ons gericht op tieners die geen toegang hebben tot scoutingclubs. Maar we waren ons er ook van bewust dat het online kijken naar een leraar een zeer beperkte, mogelijk zelfs saaie ervaring biedt.
We vonden onze oplossing in het gebruik van 360 ° video’s.
De 360 ° video’s geven kijkers het gevoel alsof ze bij een echte scoutingclub zitten.
In onze 360 ° video’s kan een tiener (of docent) vooruit kijken; een scoutingleider zien die de uitdaging en oplossing uitlegt, of ze kunnen naar rechts of links kijken om te zien hoe andere kinderen van dezelfde leeftijd die uitdaging uitvoeren.
* Vanwege Covid-19-beperkingen zijn 360-graden video’s met studenten pas later in 2022 beschikbaar.
Omdat we ‘doen’ beschouwen als de beste manier om te leren, zijn onze video’s opvallend kort (2 tot 6 minuten) en vormt elke video een uitdaging. Dit geeft studenten dan voldoende tijd om te oefenen en de uitdagingen zelf aan te gaan.
Scoutingleiders en docenten kunnen de videos van tevoren bekijken. Later kunnen ze besluiten om ofwel hun leerlingen de scoutingleider op video te laten zien, om alleen andere kinderen van dezelfde leeftijd te laten zien die de uitdaging uitvoeren, of om de video helemaal niet te laten zien en zelf de instructies te geven.
> APP
Hoewel de video’s zijn ontwikkeld om leden in staat te stellen de cursussen zelf te volgen, vinden we het deel uitmaken van een community voor elke tiener ontzettend belangrijk. Om deze reden hebben we een telefoon-APP ontwikkeld waar kinderen de resultaten van hun uitdagingen kunnen posten en feedback kunnen geven aan vrienden die hetzelfde doen. Leraren kunnen de APP ook gebruiken om de voortgang van de scouts in hun groep of school vast te leggen.
Succesvol worden in het leven doe je niet alleen. Het is veelal het resultaat van een hele gemeenschap. Alleen door samen te werken met anderen, kunnen we onze dromen realiseren. Zoals velen van ons weten, helpt competitie kleine groepen om uit te blinken (we houden van de vindingrijkheid die tieners laten zien tijdens wedstrijden). Maar op persoonlijk niveau vinden wij bij Daring Duck dat individuele scores de samenwerking tussen kinderen vermindert. Om deze reden kunnen docenten in onze APP individuele opmerkingen over elke uitdaging geven, maar individuele scores zijn beperkt tot het wel of niet slagen met een uitdaging. We hebben gezien dat deze benadering, zonder meer gedetailleerde beoordeling, de samenwerking en vriendschap verbetert vergeleken met concurrentie op scores.
> Schatkist
Omdat voor veel scoutingactiviteiten uitrusting nodig is, variërend van touwen en verband tot kompas en tenten, ontvangen leden een paar keer per jaar een schatkist met de gereedschappen en uitrusting die ze nodig hebben voor het komende seizoen.
Voor scholen en scoutingclubs die het programma van Daring Duck volgen, zijn er de XL- en XXL-versies van de schatkist, waar XL de gereedschappen en uitrusting bevat voor 12 kinderen + 1 leerkracht, en XXL voor 24 kinderen en 2 leerkrachten.